CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, February 11, 2012

apam balik~

Alhamdulillah~


Semalam tamat sudah khidmat aku kat KISTEL.
Saja eja salah :p

Maka genaplah setahun & 10 hari aku disana.

Seronok kerja kat situ, dikelilingi kawan-kawan. Tapi tu lah, gerun dikelilingi para akademik.
Pusing kiri Prof itu Prof ini. Tengok kanan Dr. itu Dr. ini.

Student masters, PHDs.. fuh!



 dalam kenangan~
31 Januari 2011 - 10 Februari 2012


tamat.



 ***************


Oh ye, dalam peti sejuk ada sweet corn.
So cari punya cari resipi yang berkait dengan sweetcorn..

Tiba-tiba rasa nak buat Apam balik.



Alah..simple je ni.
Tapi..oh no. 
Lihatlah gambarnye.



Thosai ka Apam balik nih??
:D



step step:

1. masuk telur sebiji dan gula 1/4 cawan, putar sehingga kembang. 






2. pastu masukkan 1.5 cawan air, 1 sudu teh soda bikarbonat, 1 sudu teh baking powder, sedikit pewarna kuning. (tapi sebab aku hanya ada warne oren, aku taruk oren. ingat nak tarukla pink ka merah ka.. tapi takut kang xde orang mau makan. haha).  lepastu masukkan 2 cawan tepung gandum, putar lagik sampai sebati. 






3. biarkan sekejap adunan tu tadik, dan jom kita bakar kacang. sorry gambar terbalik..malas nak adjust. lalala. 







4. kacang sesudah dibakar atas periuk. nak goreng pun boleh, tapi sebab mau elak minyak berlebihan..aku bakar. 







5. tuangkan sedikit atas pan, dan sambil tu taburkan serbuk kacang, gula (kalau nak), sweet corn. Jangan lupa sapukan permukaan dgn minyak or butter dulu..kang xterkeluar lak apam korang. 







siaap! 


apam balik versi besarr....tak ranggup. lembek2 jek ni.




tak suka?
suka yang kecik2 rangup2?
buatla kecik2 pulak..

macamni: 




tapi tapi..
lagi sekali ku bertanya
thosai ka apam balik??

:p






selamat mencubaa~
lalala








3 comments:

Job Seeker said...
This comment has been removed by the author.
Anip said...

:)

Anip said...

sedap nya wak buat :P